سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ایران
این وبلاگ در مورد ایران و تاریخچه استان های ان است .(مازندران و تهران و خراسان رضوی و ...)
شنبه 94 فروردین 15 :: 3:44 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

 

مرکز استان: بوشهر

تاریخ تاسیس: 1352

استان بوشهر از استانهای جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر میباشد.

استان بوشهر به علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز(پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته ای از اهمیت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونهای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفتهاست.
مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخصهای مهم تاریخی این استان است.

استان بوشهر از شمال به قسمتی از استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از استان هرمزگان محدود است. این استان با مساحتی حدود 27?653 کیلومتر مربع، جمعیتی برابر 987?352 نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از 707 کیلومتر مرز دریایی دارد.

بیشتر مردم استان بوشهر به زبان فارسی جنوبی با گویش محلی (بندری) تکلم میکنند. لهجه ها و گویشها در روستاها بیشتر از شهرها تنوع دارد. همچنین بیشتر اهالی استان را پیروان اسلام تشکیل میدهند که اکثریت شیعه هستند و اهل سنت نیز بیشتر در شهرستان کنگان و عسلویه در جنوب شرق استان و جزیره شیف زندگی میکنند.

از نظر کشاورزی درختی استان بوشهر در تولید خرما یکی از استانهای مهم کشور میباشد و مهمترین مرکز کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است. همچنین از باغهای محدود و کوچک مرکبات نیز به طور پراکنده برخوردار است.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان بوشهر به شرح زیر در آریا زمین در دسترس می باشد:

شهر اهرم،شهر برازجان،شهر بندر دیر،شهر بندر دیلم،شهر بندر کنگان،شهر بندر گناوه،شهر بوشهر،شهر تنگستان،شهر جم،شهر خورموج،شهر دشتستان،شهر دشتی،شهر دیر،شهر دیلم،شهر کنگان، و شهر گناوه




موضوع مطلب :

پیوندها
لوگو
نویسنده و مدیر وبلاگ :مهدی رضایی
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 22
  • بازدید دیروز: 22
  • کل بازدیدها: 77853