ایران
این وبلاگ در مورد ایران و تاریخچه استان های ان است .(مازندران و تهران و خراسان رضوی و ...)
شنبه 94 فروردین 15 :: 3:59 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

ایلام

 مرکزاستان:ایلام

تاریخ تاسیس: 1353

استان ایلام یکی از استانهای غربی ایران است که در ناحیه ی کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته است. مرکز این استان شهر ایلام است.استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است.

استان ایلام از استانهای کمابیش جنگلی ایران است. پیش از دوره رضاشاه به این ناحیه لرستان پشتکوه میگفتند اما در شهریور 1314 ه. ش. در زمان پادشاهی رضاشاه به موجب تصویبنامه هیات وزیران و به منظور یادآوری عظمت و شکوه تمدن عیلام باستان، نام روستای حسین آباد، به ایلام تغییر یافت و این روستا به عنوان شهر و مرکز استانی به نام ایلام انتخاب شد. منطقه تمدن باستانی عیلام در استانهای فارس و خوزستان امروزی تمرکز داشت اما ظاهرا تصمیم دوران رضاشاه برای نامگذاری استان ایلام به این موضوع برمیگردد که منطقه پشتکوه نیز در دوره هایی بخشی از ناحیه عیلام باستان بوده است. ایلام شکلی نادرست از واژه سامی عیلام به معنای جای بلند و منطقه کوهستانی است.که پرهیز از حرف «ع» عربی در این تغییر املا تاثیر داشته است.

 

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت استان ایلام در سال 1385 برابر با 545787 نفر بوده است که از این میان 278566 نفر مرد و بقیه زن بوده اند. این استان 111559 خانوار دارد. جمعیت شهرنشین این استان 331231 نفر است.

زبان رایج ساکنین استان ایلام کردی است که طوایف و ایلات مختلف در تمامی شهرستانهای استان با اندک تفاوتی در ادای الفاظ و کلمات بدان تکلم میکنند. لهجه کردی رایج در استان ایلام کردی ایلامی می باشد و دومین لهجه رایج استان را لری و لکی تشکیل میدهند و در حوزه جنوبی و شرقی ساکنند. عربها نیز در شهرستانهای جنوبی ساکنند.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان ایلام به شرح زیر  می باشد:

شهر آبدانان،شهر ارکواز،شهر ایلام،شهر ایوان،شهر دره شهر،شهر دهلران،شهر سرابله،شهر شیروان و چرداول،شهر ملکشاهی، و شهر مهران




موضوع مطلب :

پیوندها
لوگو
نویسنده و مدیر وبلاگ :مهدی رضایی
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 24
  • بازدید دیروز: 22
  • کل بازدیدها: 77855