سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ایران
این وبلاگ در مورد ایران و تاریخچه استان های ان است .(مازندران و تهران و خراسان رضوی و ...)
شنبه 94 فروردین 15 :: 4:4 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

آذربایجان غربی

مرکز استان: ارومیه

تاریخ تاسیس:1316

مساحت: 37?059 کیلومتر مربع

استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است. مساحت استان برابر 37?059 کیلومتر مربع است که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب میشود و 2?25 درصد مساحت کل کشور را تشکیل میدهد. جمعیت استان آذربایجان غربی طبق سرشماری سال 1385 - 2?873?459 نفر میباشد که 4?08 درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است و از این لحاظ هشتمین استان پرجمعیت کشور به شمار میآید.

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده ای دارد. بر اساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستمهای ویژه ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در سطوح مختلف توپوگرافی به وجود آمده است که اهم آنها به شکل جنگلها و مراتع خودنمایی میکنند.

ترکهای آذربایجانی و کردها از گروههای عمده این استان به شمار می­روند.

کردها در بخشهای مرتفع غربی و جنوبی استان نشیمن دارند و متقابلا ترکهای آذری در دشتهای پیرامون دریاچه ارومیه و بخشی نیز در دشتهای شمال و جنوب شرقی استان، سکونت دارند. همچنین اقلیتهای آشوری و ارمنی هم در استان ساکن هستند.

آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد کشاورزی است. علاوه بر این وجود ایلات و عشایر در دامداری استان نقش قابل توجهی دارد.

استان آذربایجان غربی دارای 17 شهرستان، 36 بخش، 36 شهر، 109 دهستان و 3728 آبادی است و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه است.

شهرستانهای استان آذربایجان غربی :

ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، خوی، چالدران، چایپاره، شوط، پلدشت، سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماکو، مهاباد، میاندوآب، نقده.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان آذربایجان غربی به شرح زیر می باشد:

شهر ارومیه،شهر اشنویه،شهر بوکان،شهر پلدشت،شهر پیرانشهر،شهر تکاب،شهر چالدران،شهر چایپاره،شهر خوی،شهر سر دشت،شهر سلماس،شهر سیه چشمه،شهر شاهین دژ،شهر شوط،شهر قره ضیا الدین،شهر ماکو،شهر مهاباد،شهر میاندوآب، و شهر نقده




موضوع مطلب :

پیوندها
لوگو
نویسنده و مدیر وبلاگ :مهدی رضایی
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 18
  • بازدید دیروز: 22
  • کل بازدیدها: 77849