سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ایران
این وبلاگ در مورد ایران و تاریخچه استان های ان است .(مازندران و تهران و خراسان رضوی و ...)
شنبه 94 فروردین 15 :: 4:1 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

اصفهان

مرکز استان: اصفهان

تاریخ تاسیس: 1316

استان اصفهان،استانی است با مساحتی حدود 105?937 کیلومتر مربع در میانه ایران با مرکزیت شهر اصفهان. استان اصفهان که در مرکز ایران واقع شده است از شرق به استانهای یزد و خراسان جنوبی، از شمال به استانهای سمنان، قم و مرکزی، از غرب به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری، از جنوب به استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس محدود است.استان اصفهان قطب تولید آهن، فولاد، مصالح ساختمانی و پتروشیمی در ایران است.


مردم استان اصفهان به طور عمده از مردم فارس هستند. قومهای مختلف دیگری نیز در این استان ساکن هستند که به ترتیب جمعیت عبارتنداز : لرها، ترکها، ارمنیها، گرجیها، یهودیها، کولیهاوعربها.

بیشتر مردم این استان مسلمان هستند همچنین مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان نیز اقلیتهای غالب توده مردمی استان اصفهان را تشکیل میدهند.

این استان از دیرباز گهواره هنرهای زیبا و صنایع دستی بوده است. تزیینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از قرنها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و زرنگاری و رونویسی انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی میدهند. سیم کشی، زرکشی، زربافی، گلابتون دوزی، منبت گلپایگان، پولک دوزی، زنجیره بافی، قالی بافی و نساجی از صنایع دستی رایج اصفهان است.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان اصفهان به شرح زیر در آریا زمین در دسترس می باشد:

شهر آران و بیدگل،شهر اردستان،شهر اصفهان،شهر برخوار،شهر تیران،شهر تیران و کرون،شهر چادگان،شهر خمینی شهر،شهر خوانسار،شهر خور،شهر خور و بیابانک،شهر داران،شهر دهاقان،شهر دولت آباد،شهر سمیرم،شهر شاهین شهر،شهر شاهین شهر و میمه،شهر شهرضا،شهر فریدن،شهر فریدونشهر،شهر فلاورجان،شهر کاشان،شهر گلپایگان،شهر لنجان،شهر مبارکه،شهر نایین،شهر نجف آباد، و شهر نطنز




موضوع مطلب :
شنبه 94 فروردین 15 :: 3:59 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

ایلام

 مرکزاستان:ایلام

تاریخ تاسیس: 1353

استان ایلام یکی از استانهای غربی ایران است که در ناحیه ی کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته است. مرکز این استان شهر ایلام است.استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است.

استان ایلام از استانهای کمابیش جنگلی ایران است. پیش از دوره رضاشاه به این ناحیه لرستان پشتکوه میگفتند اما در شهریور 1314 ه. ش. در زمان پادشاهی رضاشاه به موجب تصویبنامه هیات وزیران و به منظور یادآوری عظمت و شکوه تمدن عیلام باستان، نام روستای حسین آباد، به ایلام تغییر یافت و این روستا به عنوان شهر و مرکز استانی به نام ایلام انتخاب شد. منطقه تمدن باستانی عیلام در استانهای فارس و خوزستان امروزی تمرکز داشت اما ظاهرا تصمیم دوران رضاشاه برای نامگذاری استان ایلام به این موضوع برمیگردد که منطقه پشتکوه نیز در دوره هایی بخشی از ناحیه عیلام باستان بوده است. ایلام شکلی نادرست از واژه سامی عیلام به معنای جای بلند و منطقه کوهستانی است.که پرهیز از حرف «ع» عربی در این تغییر املا تاثیر داشته است.

 

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت استان ایلام در سال 1385 برابر با 545787 نفر بوده است که از این میان 278566 نفر مرد و بقیه زن بوده اند. این استان 111559 خانوار دارد. جمعیت شهرنشین این استان 331231 نفر است.

زبان رایج ساکنین استان ایلام کردی است که طوایف و ایلات مختلف در تمامی شهرستانهای استان با اندک تفاوتی در ادای الفاظ و کلمات بدان تکلم میکنند. لهجه کردی رایج در استان ایلام کردی ایلامی می باشد و دومین لهجه رایج استان را لری و لکی تشکیل میدهند و در حوزه جنوبی و شرقی ساکنند. عربها نیز در شهرستانهای جنوبی ساکنند.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان ایلام به شرح زیر  می باشد:

شهر آبدانان،شهر ارکواز،شهر ایلام،شهر ایوان،شهر دره شهر،شهر دهلران،شهر سرابله،شهر شیروان و چرداول،شهر ملکشاهی، و شهر مهران




موضوع مطلب :
شنبه 94 فروردین 15 :: 3:56 عصر ::  نویسنده : mahdi rezaei

آذربایجان شرقی

مرکز استان: تبریز

تاریخ تاسیس: 1316

مساحت: 45?491 کیلومتر مربع

استان آذربایجان شرقی بزرگترین و پرجمعیت ترین استان ناحیه شمال غربی ایران محسوب می شود. آذربایجان شرقی دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کل محدوده استان را کوهها و ارتفاعات تشکیل داده اند. مساحت استان آذربایجان شرقی 45?491 کیلومتر مربع است که از این جهت، یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می شود. این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوههای ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطه آن، قله کوه سهند است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلانشهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان میتوان به مراغه، مرند، میانه اشاره کرد. آذربایجان شرقی رتبه اول صادرات غیرنفتی در کشور را داراست. همچنین این استان امن ترین و کم جرمترین استان ایران به شمار میرود.

استان آذربایجان شرقی 200 کیلومتر با جمهوری آذربایجان و 35 کیلومتر با ارمنستان از سمت شمال مرز مشترک دارد. این استان همچنین 420 کیلومتر با استان آذربایجان غربی از سمت غرب و جنوب غرب، 400 کیلومتر با استان اردبیل از سمت شرق و 145 کیلومتر با استان زنجان از سمت جنوب هم مرز است.

زبان امروزی ساکنان استان آذربایجان شرقی، ترکی آذربایجانی میباشد. زبان ترکی آذربایجانی از شاخه اغوز زبانهای ترکتبار از گروه زبانهای آلتایی است. خاستگاه زبانهای ترکی، استپهای جنوب سیبری بوده است و گویندگان اصلی آن را ترک تباران تشکیل میدهند. تاتی نیز در برخی از روستاهای این استان سخن گفته میشود.

استان آذربایجان شرقی دارای 12 شهرستان، 31 شهر و 30 بخش، 133 دهستان و 3149 آبادی است.

شهرستانهای استان آذربایجان شرقی:

آذرشهر، اهر، اسکو، بستان آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس، هشترود، هوراند.


فهرست جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی، اماکن مقدس و مذهبی، و امکانات توریستی و تفریحی شهرهای استان آذربایجان شرقی به شرح زیر  می باشد:

شهر آذرشهر،شهر اسکو،شهر اهر،شهر بستان آباد،شهر بناب،شهر تبریز،شهر جلفا،شهر چاراویماق،شهر خدا آفرین،شهر خمارلو،شهر سراب،شهر شبستر،شهر عجب شیر،شهر قره آغاج،شهر کلیبر،شهر مراغه،شهر مرند،شهر ملکان،شهر میانه،شهر هریس،شهر هشترود، و شهر ورزقان




موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   9   10   >   
پیوندها
لوگو
نویسنده و مدیر وبلاگ :مهدی رضایی
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 19
  • بازدید دیروز: 42
  • کل بازدیدها: 77597